Friday, November 26, 2010

Karipap-karipap Cinta-Nazri M. Annuar

Wah! Itulah yang terpancul di mulut saya selepas membaca buku ini. Best sangat! Buku ini pernah diceritakan oleh kawan saya, Raihana Ramli tentang buku ini. Jadi saya berminat untuk membelinya. Ternyata tidaklah rugi saya membelinya di saat saya sedang 'pokai'. Buku yang bertajuk Karipap-karipap Cinta ini ditulis oleh Nazri M. Anuar. Buku yang setebal 254 ini tidak bosan membacanya sehingga ke muka surat yang terakhir.

Novel ini mengisahkan seorang lelaki yang bernama Ali. Ali menyukai Sarah sejak pertama kali dia memandang Sarah. Pada suatu hari, beg Sarah diragut. Ali mahu tolong Sarah mendapatkan begnya. Namun, sebaliknya yang berlaku. Sarah yang menyelamatkan Ali daripada dipukul peragut. Sarah tahu bersilat. Sejak daripada itu, mereka berkenalan. Sarah bekerja dengan Rambai, kawan serumah Ali. Rambai memberi tahu bahawa Ali menyukai Sarah. Ali seorang yang malu dan mudah gelabah. Ali dan Sarah sering keluar bersama. Sarah seorang alumni Al-Azhar, Ali juga sanggup berbohong kepada Sarah dan keluarganya bahawa dia juga seorang alumni Al-Azhar.

Hari demi hari, Ali ingin menjelaskan perkara sebenar kepada Sarah, tetapi dia menunggu waktu yang sesuai. Ali juga diminati Asha, penghuni rumah pangsa yang duduk di depan rumah Ali. Asha sangat tergila-gilakan Ali sampai sanggup memerangkap Ali supaya mereka di tangkap basah. Sebenarnya, Asha tu gila. Keluarga Asha sudah mengetahui rancangannya kerana Asha menulis rancangannya dalam sebuah blog.

Berbalik kepada Sarah, ayah Sarah sebenarnya pernah melakukan skandal semasa bekerja dengan Datuk Makhzuddin dulu. Ali bekerja di Wadah Rakyat. Ali berusaha untuk merampas dokumen yang akan memalukan ayah Sarah. Ali sanggup menceroboh rumah dan pejabat Datuk Razali. Sehinggalah mereka di masukkan ke penjara. Datuk Razali melepaskan mereka. Dipercepatkan cerita, akhirnya Sarah bersetuju menikahi Ali. Itulah akhirnya.

Erm, saya sangat suka akan cerita ini. Apabila baca novel ini, ternyata novel ini penuh dengan humor. Gaya penulisannya santai dan penuh dengan kelakar. Cuma tulisan yang ditulis sangatlah kecil, namun ianya tidaklah mencacatkan jalan cerita novel ini.

Sumber gambar:
Karipap-karipap cinta

No comments:

Post a Comment

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~