Tuesday, November 30, 2010

Trilogi Bagaikan Puteri-Ramlee Awang Murshid




Tajuk : Bagaikan Puteri
Penulis :Ramlee Awang Murshid
Terbitan: Alaf 21 Sdn. Bhd.

Cerita ini mengisahkan seorang perempuan yang bernama Haryani. Pada suatu hari, dia diragut. Kemudian dia koma di hospital. Setelah seminggu, doktor sahkan dia sudah meninggal dunia. Saifuddin difitnah dan melarikan diri ke Indonesia. Dia berkkhidmat untuk raja di sana. Dia digelar Laksamana Sunan kerana kegagahannya. Dia mempunyai kelebihan luar biasa. Dalam komanya, dia kembali pada ratusan tahun dahulu. Dia bertemu Laksamana Sunan. Dia mula jatuh cinta dengan Laksamana Sunan. Pada hari pengebumian Haryani, tiba-tiba satu kejadian luar biasa berlaku. Haryani dikatakan 'hidup semula' selepas dibunuh di zaman yang lalu itu.


Tajuk: Cinta Sang Ratu

Sambungan daripada Bagaikan Puteri, Laksamana Sunan mampu melembutkan hati Ratu Ratna. Ratu Ratna berkahwin dengan Sunan dan memeluk Islam. Tetapi malangnya, pada akhir cerita ini Ratu Ratna meninggaldunia.
Tajuk: Hijab Sang Pencinta

Sambungannya, Sunan dapat menembusi ke zaman alaf 21 ini dan dapat bertemu dengan Haryani. Haryani ingin berkahwin dengan Sunan. Malangnya, Saifuddin ditembak oleh seorang polis. Huh, macam-macam lah.

sedang baca----->
sebanarnya, sudah lama saya beli novel Cinta Sufi di pesta buku pada waktu itu, novel ini baru sahaja diterbitkan. Cuma saya menunggu novel Hijab Sang Pencinta dibaca dahulu.



Antara tiga novel diatas, saya rasa novel Cinta Sang Ratu paling best. Novel ini persis kisah cinta antara Ratu Balqis dan Raja Sulaiman. Yang kurang saya suka ialah Hijab Sang Pencinta kerana saya rasa novel ini agak boring. Terlalu banyak cerita perlawanan Sunan dan setan. Kata RAM, peminat tidak puas hati terhadap ending Hijab Sang Pencinta. Oleh itu, Cinta Sufi menyambung trilogi Bagaikan Puteri ini.

1 comment:

  1. ada ka trilogi bagaikan puteri.???? tak pernah nampak pun... huhu


    plis reply at my site...=P

    ReplyDelete

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~