Sunday, November 28, 2010

Tip-tip Cemerlang Daripada Quran-Dr. Danial Zainal Abidin

Bismillah,

Alhamdulillah, saya baru sahaja selesai membaca sebuah buku yang sangat menarik sekali. Tip-tip Cemerlang daripada Quran. Penulisnya tidak asing lagi, Dr. Danial Zainal Abidin. Sebelum cuti sekolah, Ustazah Zaleha telah membuat ulasan tentang buku ini. Ustazah memberi pendapatan, bahawa buku ini sangat menarik untuk di baca. Ustazah hanya meminjam buku ini daripada Ustazah Basyira. Saya perasan, buku ini telah dibeli oleh emak. Jadi, rugilah sekiranya saya tidak membaca buku ini. Hampir seminggu saya mengambil masa untuk membacanya. Rasanya 'agak sukar membaca bahan bacaan fakta ini, tidak seperti novel yang kita boleh melangkau-langkau.

Dalam buku ini, terdapat 36 tip untuk menjadi individu yang cemerlang. Buku ini mendefinisikan cemerlang sabagai sesuatu pencapaian yang melepasi sesuatu piawai, namun cemerlang di dunia bukanlah segala-galanya. Cemerlang yang sebenar ialah apabila berjaya masuk ke syurga. Di sini saya sedar bahawa cemerlang bukanlah segala-galanya. Memang menjadi impian manusia ingin menjadi seseorang yang cemerlang. Kita janganlah hanya cemerlang di dunia, tetapi cemerlang di dunia dan akhirat.

Dalam buku ini, cemerlang yang di maksudkan bukan sahaja dari segi akademik, tetap dalam segala perkara. Antaranya ialah cemerlang dengan iman dan takwa, wawasan, merancang, ikhlas, sembahyang, beribadah, tawakal, perpaduan, komunikasi, masa dan sebagainya.

Saya amat tertarik dengan cemerlang dengan komunikasi berkesan dan masa di mana saya rasa saya kurang cemerlang dalam bab ini. Sebenarnya banyak perkara lagi kekuragan saya. Tetapi dua bab ini membantu saya kerana saya ini seorang yang 'tidak pandai bercakap', maksud saya, saya tidak mahir untuk berkata-kata di khalayak ramai. Saya tidak pandai berpidato berdebat dan yang sama waktu dengannya. Buku ini memberi tips supaya berlatih membaca artikel dengan bacaan yang mengikut situasi artikel tersebut. Gaya dan intonasi haruslah betul dan bersesuaian. Mungkin saya perlu praktikkan dalam masa cuti ini.

Tajuk : Tip-tip Cemerlang Daripada Quran
Penulis : Dr. Danial Zainal Abidin
Halaman :294 muka
Terbitan :PTS Millennia Sdn. Bhd.
ISBN : 978-963-3372-20-1

No comments:

Post a Comment

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~