Tuesday, November 23, 2010

Reformat Hatimu Dalam 354 Hari-Norudin Draman

"Dan ketahuilah bahawa dalam setiap tubuh itu ada seketul daging. Sekiranya ia baik, baiklah seluruh tubuh itu. Dan sekiranya ia tidak baik, tidak baiklah seluruh tubuh itu. Itulah hati."
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Buku ini dibeli semasa saya berjalan-jalan di The Mall bersama-sama kakak, sehari sebelum Hari Konvokesyen mak di PTWC. Kami menginap di Hotel Legend. Jadi, kami berpeluanglah ber'window shopping' di The Mall.

Penulis buku motivasi ialah Norudin Draman @ Ustazcahaya. Buku yang setebal 220 muka surat ini diterbitkan oleh Oasis Books Sdn. Bhd pada tahun ini (2010). Reformat Hatimu Dalam 354 Hari, 354 hari itu ,merujuk kepada bilangan hari dalam satu tahun dalam kalendar hijrah. Buku ini, banyak berpandukan dengan bulan Ramadhan di mana pada bulan yang mulia ini hati kita berubah daripada yang buruk menjadi baik, daripada yang malas jadi rajin dan yang susah jadi senang. Namun, kenapa hati kita tidak menjadi seperti hati kita pada waktu bulan Ramadhan sepanjang tahun? Buku ini mengandungi enam bahagian (bab) Kuliah Hati, Akademik Ramadhan, Ada Apa Dengan Hati?, Servis dan Pemulihan Hati, Kunci Kebaikan Hati dan Baik Hati Setiap Hari Sampai Mati.

Memang seringkali kita melihat setiap kali bulan Ramadhan tiba semua orang hatinya berubah..yang buruk menjadi baik, yang malas jadi rajin. Pada bulan Ramadhan, setiap masjid selalu akan dipenuhi pada setiap waktu solat. Orang ramai akan berpusu-pusu ke masjid untuk berjemaah dan setiap hari hati kita akan berusaha melakukan amal ibadat, tetapi sayang sekali, selepas daripada bulan mulia itu, hati kita kembali seperti.

Dalam buku ini, ada tertulis hati kita perlu sentiasa dibersihkan daripada kotoran. Hati perlu selalu "dimandikan" supaya tidak kering. Hati ini boleh diumpamakan dengan Bumi, Bumi akan mati dan gersang tanpa air. Sirami hati kita dengan akidah, takwa, iman dan ilmu. Hati juga perlu dijaga seperti bayi.

Satu kata-kata, telah membuatkan saya termotivasi untuk menjadi lebih rajin

"Hari ini tidak rajin kerja, esok mahu rajin cari kerja"

kata-kata ini penulis mendapatinya di sebuah kedai telefon. Kata-kata ini ditulis atas sekeping kertas A4, oleh tauke kedai tersebut supaya pekerjanya tidak malas bekerja. Sebagai seorang pelajar, saya mahu mengubahnya sedikit. "hari ini tidak rajin belajar, esok mahu rajin kerja susah". Pada zaman sekarang, saya tahu sangat susah untuk mendapatkan kerja. Jadi, saya perlu rajin belajar dengan bersungguh-sungguh untuk mendapatkan kerja yang besar.

Pada awal buku ini ditulis:
BUKU INI DITULIS UNTUK :
Perubahan hidup bermula daripada perubahan diri, Perubahan diri bermula daripada perubahan hati





No comments:

Post a Comment

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~