Monday, November 29, 2010

Riwayat Bidadari Syurga-Munif Ahmad

Publish Post
Tajuk : Riwayat Bidadari Syurga
Penulis : Munif Ahmad
Terbitan : Hijjaz Records Publishing


Buku ini sebenarnya sudah lama saya beli. Rasa-rasanya tahun yang lalu. Baru hari ini habis baca. Hihi. Projek membaca buku itu terbengkalai seketika.

Pada pendapat saya, buku ini sesuai dijadikan bahan bacaan kepada kanak-kanak terutamanya supaya mereka mengenali riwayat hidup bidadari-bidadari syurga dan menjadikan bidadari-bidadari syurga sebagai idola mereka. Bukanlah artis-artis yang tidak sepatutnya menjadi idola mereka itu.

Kisah bidadari-bidadari syurga ini sangat saya kagum selepas membacanya, mereka tetap dengan pendirian untuk beriman kepada Allah walaupun diseksa dengan dahsyat sekali. Walaupun tiada kesenangan dalam hidup, mereka tetap meneruskan liku-liku perjuangan untuk menegakkan agama Islam.

Kebanyakan kisah-kisahnya sudahpun kita biasa dengar. Contohnya kisah Mashitah,penyikat rambut anak Firaun. Sedang Mashitah menyikat rambut anak perempuan Firaun, tiba-tiba sikat itu terjatuh. Dan dia menghina Firaun dan menyebut kalimat Allah. Lalu anak perempuan Firaun kepada ayahnya. Lalu Firaun menghukum bunuh ke atas Mashitah. Mashitah tidak sedikit pun gentar, lalu dia terjun ke dalam air yang mendidih. Dengan kuasa Allah, air yang mendidih itu bertukar menjadi wangi.

Kisah yang paling saya suka ialah kisah percintaan antara Ratu Balqis dan Raja Sulaiman. Raja Sulaiman mengutuskan surat untuk berjumpa dengan Ratu Balqis. Lalu Ratu Balqis pun berjalanlah ke istana Raja Sulaiman. Raja Sulaiman memerintahkan supaya dibangunkan sebuah istana dari kaca untuk memperlihatkan kepada Ratu Balqis akan kekuasaannya serta kurniaan Allah SWT. Apabila Ratu Balqis tiba, tida melihat sebuah istana seperti istananya. Ratu Balqis pun insaf dan berkahwin dengan Raja Sulaiman.

1 comment:

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~