Wednesday, December 1, 2010

Studi Lebih Smart


Tajuk : Studi Lebih Smart
Penulis : Malek Muhamat Said
ISBN : 978-967-5226-20-5
Terbitan : PTS Professional Sdn. Bhd

Ternyata pada tajuk, sudah tahu buku ini buku motivasi. Buku ini ditulis kepada calon-calon peperiksaan UPSR, PMR dan SPM atau yang bakal menghadapinya. Hurm, sepatutnya saya perlu baca buku ini sebelum peperiksaan dulu. Mungkin boleh saya gunakan untuk SPM pada dua tahun lagi. Tapi nampaknya, isi kandungan buku ini telah diulas oleh penceramah jemputan yang memberi motivasi kepada pelajar-pelajar sekolah kami dulu. Jadi, saya tidaklah membaca satu persatu perkataan. Saya banyak skip, tapi masih lagi menyelak satu persatu muka surat. Sehinggalah, saya terjumpa muka surat yang menunjukkan cara untuk kita mengira kelajuan bacaan kita. Jadi saya boleh tahu tahap kelajuan saya membaca. Buku ini juga menyediakan soalan ujian inventori. Hurm, inventori ini juga telah saya lakukan.

Caranya mengukur kelajuan membaca :

Jumlah perkataan darab dengan 60(s) dan bahagi dengan jumlah masa membaca (s)

Pengelasan kepantasan:
  • Pembaca lembab 1-200 patah kata seminit
  • Pembaca sedarhana 201-400 patah kata seminit
  • Pembaca pantas 401-600 patah kata seminit
  • Pembaca terpantas 601-tidak terhingga seminit





No comments:

Post a Comment

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~