Thursday, December 2, 2010

Additional Mathematics-Functions-Relation-(Representation)

Seronok belajar add math! Wah..belajar apa pun, kena seronok. Alhamdulillah, tadi tusyen, faham apa yang diajar oleh Sir Halim. Ok, di sini saya mahu share apa yang saya belajar tadi. Perhatian, saya bukan guru add math! Saya hanya budak baru belajar. Saya cuma nak share ilmu. Buat apa kedekut. Mungkin nota ini boleh membantu atau revision kepada sesetengah orang dan juga saya sendiri. Kepada Tingkatan 3 (tak kira lah tahun apa pun), kalau silibus masih sama, mungkin boleh jadikan revision awal sebagai persediaan untuk melangkah ke form 4. Ok, saya akan cuba sedaya upaya untuk buat seringkas yang mungkin dan anda dapat faham.

Itu mind map untuk tajuk Functions.

Dalam entry ni, saya cuma nak terangkan satu tajuk kecil dahulu, iaitu Representation. Tengok cabang Relation di atas ada lagi cabang kecil iaitu Representation.

  • mula-mula sekali kena tahu simbol notation of set iaitu { }
  • Representing a relation ni ada 3 iaitu:-
  1. Arrow diagram
  2. Ordered pairs
  3. Graph

1. Arrow diagramHaa, beginilah rupanya arrow diagram. Tak kisahlah bentuk bulat ke, segitiga ke, empat sagi ka..yang penting, ada arrow. Yang sebelah kiri tu dikenali sebagai x dan yang sebelah kanan y.

2.Odered Pairs

Yang ini pulak, odered pairs. Odered pairs ni ada simbol set notation. Nombor yang sebelah kiri itu dikenali sebagai x dan yang kanan y

3. Graph

Ini pula graph, macam graph biasa lah. Rasanya semua tau kot mana y dan x. Yang menegak y, dan yang melintang x

Ok, ini satu tajuk kecil. Kira intro lah. Kalau ada silap, tolong habaq naa.

No comments:

Post a Comment

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~