Saturday, December 4, 2010

VT-Hilal Asyraf

Salam sejahtera, semoga hari ini anda menjadi manusia yang luar biasa daripada biasa-biasa. Ok, sebut saja Hilal Asyraf, mesti peminat setia novel islamik sudah tahu betapa bestnya karja Hilal Asyraf ni. Sebenarnya, inilah pertama kali saya membaca novel Hilal Asyraf ni. Pada mulanya tak dak niat pun nak beli novel ni, tapi disebabkan nak cukupkan duit beli buku hari tu, plus nak try baca karya penulis yang semakin terkenal ini so, beli je lah.

Apabila saya baca buku ini, SubhanAllah..bestnya! Mungkin saya tidak tahu tahap keseronokan membaca buku-buku beliau yang lain. Buku ini tentang pelajar sekolah MATRI. Itulah yang paling tertarik untuk saya membelinya.

Ceritanya mengisahkan, sekumpulan pemain bola tampar MATRI yang tidak lagi berjaya mendapat johan selepas 10 tahun yang lalu. Kemudian, datang seorang pelatih yang melatih pelajar-pelajar ini. Pada mulanya, pelajar-pelajar ini sangat degil, kasar dan sama waktu dengannya. Selepas itu, nama MATRI lebih menyerlah selepas mereka bersungguh-sungguh dalam latihan. Akhirnya, mereka berjaya mendapat pingat emas dan menewaskan SSNP.

Erm..watak dalam novel ini, diadaptasi daripada watak pemain yang sebenar. Tapi, saya rasa cerita ini ada yang direka. Huh, tak percayalah budak MATRI solat subuh pukul 10 pagi dan pemain-pemain semua bersifat kasar, sombong dan berlagak. Oh, tak percaya langsung tu perangai pelajar di situ walaupun tak mustahil jika ada yang begitu. Huhu, hati saya kuat mengatakannya adalah rekaan semata-mata. Erm...lagi satu buku ni agak unik dan menarik kerana tiada watak perempuan dalam novel tersebut kecuali itu pemain, itupun dalam beberapa perenggan sahaja. Jauh sekali lah ada cerita cinta antara manusia melainkan cinta kepada Allah. Novel ini juga menerapkan motivasi kepada remaja. Tidak lari juga, dakwah dalam bersukan. Dakwah yang ditonjolkan dalam bentuk santai, sangat menarik!

Saya tertarik kepada kata-kata "Matahari hanya akan malap apabila kiamat" <--kata-kata ini digunakan supaya mereka tidak putus asa dalam bermain bola tampar.

4 comments:

  1. ya, baru tahu best lepas baca novel ni..

    ReplyDelete
  2. slm ukhuwah kpd smua,ana pling suka novel hilal asyraf yg bertajuk SINERGI...masyallah best yg teramat sangat walaupun novel tu x banyak pasal cinta.kebanyakkan cinta kpd ALLAH...

    ReplyDelete

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~