Friday, December 10, 2010

Impiana 1,2,3&4

Bismillah..
Semalam, buku Impiana 3 & 4 baru saja sampai. Alhamdulillah, malam ni baru habis baca kedua-dua buku tersebut. Rasa cepat pula bacaan saya pada kali ini. Mungkin mereka yang selalu membaca novel lagi cepat bacaan mereka. Kadang-kadang saya baca lambatlah jugak, mungkin kerana buku-buku ini buku cerita, jadi saya boleh skip perenggan-perenggan yang tidak penting. Selalunya apabila membaca novel, saya hanya akan membaca dialog untuk mengetahui jalan ceritanya, itupun kalau nak cepatlah. Tidak seperti membaca buku motivasi ataupun buku-buku ilmiah. Mana boleh skip, kalau tak tak tahulah fakta-fakta yang disampaikan.

Ok lah, nampaknya novel bersiri Impiana sudah pun menemui penghujungnya. Syarikat Impiana sudah pun ditutup. Pekerja-pekerjanya pun sudah di tangkap. Lepas ni mungkin Ain Maisarah akan menulis cerita mengenai ahli The Wannababes lebih lanjut lagi. Hurm, Ain Maisarah, pasti ada saja sambungannya. Antara siri aku mahu dan siri impiana, saya lebih suka siri impiana di mana Ain Maisarah menonjolkan watak-watak yang lebih dewasa. Siri impiana ni, ada kena mengena dengan siri aku mahu. Siri aku mahu cerita waktu zaman persekolahan pelajar Sekolah Sri Bangsar dan siri impiana pula apabila mereka semua berumur 28 tahun. Jadi, siri Impiana ceritanya lebih mencabar dan menarik. Tidaklah bersifat kebudak-budakan di mana kumpulan The Wannababes yang terlebih gedik itu sudah kurang sikit gediknya. Ketua kumpulan itu, Fasha pun sudah berubah 360 darjah.

Disini saya tidak mahulah menceritakan jalan cerita impiana 3 & 4 yang sangat best itu. Kalau cerita, pasti sudah tidak suspen apabila membacanya nanti. Sinopsis pendek Impian 1,2,3&4:-

Kisahnya mengenai, Shasha, Fahrin, Nana, Linda, Pae'i, dan Fasha mendaftar di sebuah Syarikat Impiana yang dikatakan boleh memenuhi impian manusia dengan apa cara sekalipun. Syarikat ini akan menggunakan apa cara sekalipun untuk mencapaikan impian mereka sama ada dengan cara baik mahupun kotor. Impian akan tercapai dalam masa tiga bulan sahaja dan mereka yang berdaftar perlu membayar tujuh ribu ringgit kepada syarikat tersebut. Mereka hanya berhubung dengan syarikat itu hanya melalui surat dan emel sahaja.

Shasha-mahu menurunkan berat badan. Dia menjadi banduan selama tiga bulan. Dalam tahanan, dia membuat kerja-kerja berat. Jadi, berat badannya pun turun selepas tiga bulan.

Fahrin-mahu berhenti merokok seumur hidup. Dia dimasukkan ke hospital bahagia dan dikatakan gila. Di hospital itu, dia tidak dibenarkan merokok.

Nana-mahu menjadi lebih cantik dan lebih kaya daripada kakaknya.

Linda-mahu 1 juta ringgit. Akhirnya, dia mendapat 1 juta selepas kematian ibu, ayah dan tunangnya-duit insuran.

Pae'i-mahu lebih terkenal daripada Mawi. Dia dikatakan penjahat dan setiap hari masuk paper dan berita

Fasha-mahu menghentikan impian Pae'i dan Nana.

Itulah impian-impian mereka. Sangat menarik. Kalau nak tahu last dia apa, Bacalah sendiri..Huhu..


3 comments:

  1. Menarik, macam cerita Quitters, Inc. karya Stephen King

    ReplyDelete
  2. Nak jual tak novel impiana ni sbgai preloved?

    ReplyDelete
  3. Salam. Nak jual tak buku ni secara set?

    ReplyDelete

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~