Tuesday, December 14, 2010

BSB : Perang Rumah Sukan


Buku ini adalah sambungan daripada buku BSB : Kini Berwajah Baru. Semestinya Ain Maisarah jadi pilihan. Semalam saya membacanya.

Secuit sinopsis ,,

Hari Sukan Sekolah Sri Bangsar akan diadakan tidak lama lagi. Pasukan rumah masing-masing mula membuat persiapan untuk merebut gelaran juara. Pada tahun ini, ganjaran RM 25 000 bagi rumah yang mendapat juara. Masing-masing berebut mahukan hadiah segempak itu. Dalam pada itu, ada rumah yang cuba sabotaj rumah lain dengan memasukkan ubat sakit ke dalam minuman. Pada hari merentas bandar, hampir 80% pelajar Sri Bangsar mengalami sakit perut dan cirit birit. Haww, haw..lawaknya time tu. Semua atlis yang lari laju-laju pun turut pergi ke tandas. Last-last budak gemuk gedempol pula dapat 10 ten yang sampai awal. Pemenangnya akan diketahui kalau baca BSB: Juara Rumah Sukan.

Ulasan.

Bila baca cerita ini, teringat pula bila merentas desa. Setiap tahun, saya tidak ketinggalan menjadi salah seorang orang yang mendapat 10 ten ke belakang. Tak larat nak lari. Huhu, mujurlah bukan saya seorang saja di belakang. Tetingat masa sekolah rendah dulu, saya hanya berjalan untuk menghabiskan sisa sisa perjalanan. Saya seorang sahaja di belakang. Sedih :( Memang maklumlah, sekolah rendah, semua budak nak lari cepat-cepat. Kalau sekolah menengah ni, semua malas dah nak lari.

Pengajaran yang boleh kita ambil daripada cerita ini ialah:-
  1. Kita janganlah menggunakan cara kotor untuk mendapatkan kemenangan. Contoh, Rumah merah telah sabotaj rumah lain. Dalam pada masa yang sama, rumah biru juga telah sabotaj rumah lain. Last-last, semua yang kena.
  2. Tidak rugi berjuang dengan cara yang bersih. Cohtoh, rumah kuning tidak berniat langsung untuk sabotaj rumah lain. Akhirnya, 10 peserta rumah kuning telang mendapat top 10 yang sampai awal dan rumah kuning berada di kedudukan pertama dalam acara merentas bandar.

3 comments:

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~