Thursday, December 2, 2010

JIBAM

Semoga hari ini lebih baik daripada yang sebelumnya. Kata-kata ini yang selalu merangsang saya untuk menjadi yang terbaik setiap hari.

Penulis : Ujang
Penerbit : Creative Enterprise
Tahun : 2006
Mukasurat : 186

Saya baca buku ini waktu tu saya masih di tahun 6. Sebenarnya buku ini saya dapatkannya di KLIBF pada tahun 2007. Memang pada waktu itu, tak minat sangat la baca buku macam-macam ni. Tapi beli juga sebab penulisnya, Ujang sehari sebelum itu telah memberi ceramah pada Peserta-peserta khemah membaca. Pastu dah beli, takkan tak baca pulak. Siap dapat signature penulis lagi dan Ram rasanya pelukis komik kot. Bila dah baca, buku ni memang best! Patutlah, novel ni dikategorikan novel popular. Siap ada filem lagi!

Anekdot

Dunia yang bulat, adalah bersegi baginya. Benda yang hodoh menjadi cantik pada pandangan mata. Katak pisang dan binatang kecil adalah teman sepermainannya. Nyanyian untuknya amat pilu mengusik jiwa. Dia di sambut bukan di pesta besar. Sambutan diterima adalah sepak terajang dan penghinaan. Air mata adalah teman, tetapi tak pernah dimengertikan. Dia terus hidup, terus bermain di dalam dunianya. Jibam terus melangkah, penuh gah, memburai rahsia kematian ayahnya. Namun dia tetap tabah.

Ini anekdot yang tercatat di belakang kulit novel ini.

Sinopsis

Jibam anak yang unik. Sedikit lembap otak dan fikirannya. Namun mewarisi kepandaian bapanya Suman mengubat penyakit. Suman mati terbunuh dalam perut hutan. Dan kematiannya sungguh misteri.

Jibam dimusuhi Tuk Ngah Sudin. Selalu benar Sudin sering memperdajalnya. Dan sesering itulah Jibam dibantai teruk oleh Tok Ngah Sudin.

Jibam juga dibenci Usin Singai. Marahnya Usin Singai memuncak tatkala basikal tuanya dicat biru oleh Jibam. Hinggakan ayam dalam rebannya pun biru dikerjakan Jibam. Usin Singai menetap di atas tanah Tok Ngah Sudin yang sebenarnya dimiliki oleh Suman.

Dan Jibam, anak yang bodoh alang itu, perlahan-lahan membongkar rahsia kematian ayahnya. Ilmu ghaib yang diwarisi dari ayahnya serta khianat dan dendam kesumat Tok Ngah Sudin dan Usin Singai.

Anekdot dan Sinopsis, dipetik daripada Ikatkata

1 comment:

  1. Salaam,
    Ada lagi tak buku ni? saya nak beli..susah cari buku ni sekarang. kalau awk nak jual saya nak beli.

    ReplyDelete

Join 7daypromos.com
Salam, jom la join ni! Sehari satu klik, lama-lama jadi kaya~